Coraz częściej wręczamy karty podarunkowe

W ostatnich latach czasu na poszukiwanie świątecznych prezentów mamy coraz mniej, w efekcie czego nasz wybór dokonywany w pośpiechu, często okazuje się nietrafiony. Najnowsze badania pokazuję, że 52 proc. badanych uznaje karty podarunkowe za dobry prezent dla najbliższych.

Karty podarunkowe znane są nam od dawna. Najpierw funkcjonowały jako bony towarowe, a obecnie coraz częściej zmieniają się w plastikowe karty. W odróżnieniu do bonów, z kart możemy korzystać wielokrotnie, co uwidacznia się w ich wyglądzie. Materiał z którego są wykonane i wymiary kojarzą się z kartami płatniczymi, jednak pełnią zgoła odmienną funkcję.

„Pod wieloma względami karty podarunkowe przypominają te emitowane przez banki. Przede wszystkim podobnie wyglądają: mają te same wymiary i wykonane są z plastiku, ale różnią się funkcjami. Gift card to nowoczesny rodzaj bonu towarowego, w który kupujący inwestuje określoną kwotę, przeznaczoną na prezent dla obdarowanego” – wyjaśnia Grzegorz Głowacki, wiceprezes Polskiego Stowarzyszenia Emitentów Kart Podarunkowych. „W przeciwieństwie do tradycyjnego bonu, karta podarunkowa może być wielokrotnie użyta – aż do wykorzystania całej wpłaconej kwoty” - dodaje.

Przed zakupem należy jedynie wybrać sieć handlową, w której będzie realizowana karta. Liczba sklepów, w których można ją nabyć, cały czas rośnie. Polscy pionierzy takiego rozwiązania, to: Reserved, Duka, Empik, Pizza Hut, Starbucks czy Dbam o Zdrowie.

„Karty otwierają również nowe możliwości komunikowania się z klientem – informowania ich o nowych produktach, promocjach czy konkursach – a dodatkowo są doskonałym materiałem reklamowym” – mówi  Grzegorz Głowacki. „Prezenty wręcza się zazwyczaj w licznym towarzystwie. Eleganckie etui z kartą opatrzoną logo marki zobaczy wiele osób jednocześnie. Takich korzyści nie dają ani ulotki, ani foldery”.

Karty podarunkowe to dzieło Amerykanów, którzy jako pierwsi dostrzegli wszechstronne korzyści płynące z wprowadzenia kart na rynek. Karty dobrze funkcjonują jako prezenty świąteczne, urodzinowe, czy podarunki z okazji Dnia Matki, Dnia Ojca itp. To także dobry pomysł na prezent czy nagrodę dla pracownika.

„Od kilku lat obserwowaliśmy rozwój rynku kart podarunkowych w Stanach Zjednoczonych i w Europie. Uważaliśmy, że to świetne rozwiązanie dla poszukujących prezentu, które sprawdzi się również w Polsce. Postanowiliśmy wziąć przykład z Wielkiej Brytanii, gdzie idea kart podarunkowych szybko stała się bardzo popularna dzięki działalności informacyjnej UK Gift Card & Voucher Association. Między innymi w efekcie pracy tej organizacji Brytyjczycy doskonale znają karty podarunkowe i korzyści, jakie wynikają z ich używania. Rocznie każdy z nich kupuje średnio od 3 do 5 kart podarunkowych, wydając na nie około 82 funtów” – przekonuje Głowacki.

Moda na karty podarunkowe systematycznie rośnie nie tylko w Stanach czy zachodniej Europie. W Polsce, według badań przeprowadzonych przez PBS, 52% ankietowanych uznaje kartę za odpowiedni prezent dla przyjaciół i bliskich znajomych. Niewielu mniej kartę podarowałoby rodzicom (48%), współmałżonkom (48%) i dzieciom (46%). 

„Wzrastająca popularność kart podarunkowych na świecie spowodowana jest niezwykłą wygodą tego rozwiązania” – mówi Grzegorz Głowacki. „Obserwując zainteresowanie kartami na rynku amerykańskim, możemy spodziewać się podobnej sytuacji u nas. Zwłaszcza że dynamicznie rozwija się trend kupowania ciekawych i zaskakujących, ale też funkcjonalnych i sprawiających wrażenie ekskluzywnych prezentów. Takich, których wybór nie jest stresujący, a które u obdarowanego wywołują zadowolenie. Te wszystkie zalety łączą właśnie karty podarunkowe” – dodaje.

Źródło: marketing-news.pl, 10.05.2011, oprac. mf


Kontakt